Herbert Tiemens och holländsk cykelplanering

Den 21 januari var det äntligen dags för en efterlängtad träff med cykelplaneraren från Holland Herbert Tiemens. Förra gången han skulle prata i Uppsala snöade han in, och kunde inte komma upp med flyget. Ett trevligt arrangemang som arrangerades av Uppsala kommuns miljövårdsråd, Naturskyddsföreningen Uppsala, Uppsala cykelförening och Cykelfrämjandet i Uppsala.

Jag livestreamade föredraget och det finns här.

Presentationen finns snart på Uppsalas hemsida. Länk kommer

Några kloka ord från Herbert från Dutch Cycling Embassy

  • ”Om jag skulle hålla den här föreläsningen hemma i Holland så skulle det komma ungefär 5 personer. För cykling i Holland är som att borsta tänderna- alla gör det, ingen är egentligen intresserad på det sätt som svenskarna är.”
  • Människor gillar att åka bil, de njuter av det. Men de gillar och njuter ännu mer av cykling!
  • Herbert berättar om Houten som på 70-talet drabbades av en ekologisk kris, den gamla stadsgränsen satte  en gräns för hur mycket staden kan växa. En oljekris på det som gjorde att de vanliga transportmedlen inte längre var lika attraktiva, samtidigt som de var tvungna att bygga 10000 bostäder för 30000 människor tvingades staden att tänka nytt. Istället för de invanda tankemönstren skapade de en stad som kan vara trafiksäker, trygg, trevlig och välkomnande- utan att använda bensin.
  • Börja med grönområden, fyll ut dem runt vatten och vacker natur. Anpassa områdena med hus, och sedan konstatera ”ja det måste gå att hitta ett sätt att köra bil där”.
  • Houten var staden som uppfann ”cykelgata” – tillgänglig för bilar, men på cyklistens villkor.
  • Trafikljusen klockade på 18km/h. I korsningarnas finns en Blind spot mirror för att hjälpa vid tunga fordons högersväng. 
  • Supercykelvägar. Kostnad €100- benefit 144-350million. Vem ska betala för det? Se till att göra en bred Börja med att fokusera på sträckor som redan idag används av bilar och satsa på cyklingen där.
  • 10% av alla cyklar som säljs i Nederländerna är elektriska. Är det ekonomisk kris så köper folk ändå elcyklar eftersom de sparar in kostnaden jämfört med en bil.
  • En nyhet var de uppvärmda cykelbanorna som värms med jordvärme. Med hjälp av solfångare lagras värmen i jorden under sommarhalvåret, och de värms sedan upp underifrån. Funkar kanske i ett annat klimat än i Sverige. Här satsar man ju på varm sand för att göra cykelbanan mindre halkig.
  • Miffy goes out on a bicycle! En underbar bok för de allra minsta.