Det ska inte vara roligt att vara kommunikationsminister idag (Bertil Almqvist 1929)

Dagens blogginlägg tilldelas ansvariga för de svenska järnvägarna*. Med en liten vinterkyla så har vi läst om problem med tågen, igen. Idag uppmärksammas också lanseringen av SJ3000, det nya snabbtåget som ska ersätta X2000 (typ ett och ett halvt år försent). Förra veckan kom rysskylan och snökanon; och med det strömavbrott, tågstopp och kaos. (Använd Skjutsgruppen vid sådana tillfällen)

Denna illustration är troligtvis gjord vintern 1929, eftersom Theodor Borell var kommunikationsminister 1928-1930. På den tiden var det mesta ånglok som drog tågen ute i landet. Men det verkar vara samma problem med tågen då som nu.

Denna bild har jag fått i original av Bertil Almqvists dotter, och ska snart hänga inramad på mitt kontor. Bertil var en flitig och enormt produktiv illustratör som arbetade på Svenska Dagbladet. Där hade han varje vecka en illustrerad satirisk kolumn. Han är kanske mest känd för sina underfundiga och fantastiska böcker om barna Hedenhös. Det var också han som skapade den kända En svensk Tiger. Den blågulrandiga tigern användes senare av beredskapsmuséet utan tillstånd, och de dömdes att betala skadestånd  för otillbörligt nyttjande till Almqvists dödsbo.

1929 hade ju inte Statens Järnvägar bildats, så det fanns fortfarande en massa små järnvägsbolag runt om i landet. Många smalspåriga banor fick senare problem med finansiering, så de lades ned. Om detta har det skrivits spaltmeter. En ny modern genomgång av problemen för järnvägen finns i Mikael Nybergs  Det stora tågrånet. Där beskriver han förändringen ”från hela folkets järnväg till hela folkets tågkaos”

Recension DN , Adlibirs , Jonas Sjöstedt (v) , Helsingborgs dagblad  , Motvals ,  Tidningen kulturen , Postvagnen

 

* Vem är det? Skicka vidare till den tycker är ansvarig 🙂

2 reaktion på “Det ska inte vara roligt att vara kommunikationsminister idag (Bertil Almqvist 1929)

  1. Mattias Jansson

    En liten korrigering: SJ fanns i allra högsta grad 1929, statens första järnvägar öppnades redan 1856, d v s ända från starten fanns staten med som aktör i branschen. Däremot fanns det ett stort antal enskilda bolag av olika storlek ännu under mellankrigstiden, så SJ hade då ännu inte rollen som nästan enda järnvägstrafikör, men man var redan då den ojämförligt största järnvägsförvaltningen i landet.

  2. jakob Inläggsförfattare

    Det har du alldeles rätt i Mattias. SJ startade 1856 och hade en viktig roll i att bygga upp stambanorna. De små järnvägarna drevs som egna bolag fram till uppköpsvågen på 40-talet när staten tog över de små järnvägsbolagen. Ofta för att de uppvisade dålig lönsamhet när bilismen började konkurrera med tåget.

    Notera därför att det i bilden också finns några bilar som fastnat i snön. Kanske var Almqvist synsk och kunde förutse vad som komma skulle?<

Kommentarer inaktiverade.