Sweden Bike Expo 2016

Nordens största Cykelmässa säger de att de är. Och visst är det stort med nåt ögongodis för alla sinnen och plånböcker. Men inte på långa vägar lika stort som Eurobike som jag besökte för tre år sen. Men det börjar bra.


En kornblå Load från Riese Müller. Det här är en heldämpad lastcykel med Boschmotor. Helt enkelt asgrym. Jag har  provcyklat den Europeiska varianten som får trampas i 45km/H. Och där, just då, fick jag en inblick i framtiden. Vilken hoj!

Men nu är det regngrå lördag i Stockholm. Dags att gå till entrén.

Här står en röd Bakfiets. Även denna har elmotor. Notera stötkänsligt larm på sadelstolpen. 120 decibel eller nåt sånt gör cykeln lite säkrare.  Iallafall mot spontanstölder. 


Mässan är som andra mässor. En blandning av importörer, återförsäljare, smarta produkter, organisationer och sånt man inte visste att man behövde. Längst in i hallen finns provcyklingsbanan. Där kan man prova elcyklar i en riktigt brant backe.  Jag väljer bort landsvägscykling, karbonramar, gramjägandet och de stora märkena. Det är så många som bevakar det. Jag fokuserar på lastcyklar, elcyklar för transportbehov och lite små nyheter.



Sadelnyheter finns det alltid nåt av. Den här från Adamo har slogan ”Ride all day. Play all night”. Okej, kul idé som borde provas av de som cyklar Vätternrundan.

Trainers finns det ju många av. Alltså de där man ställe till cykeln hemma för att träna inomhus. Det senaste är att den kan kopplas ihop med datorn och visa riktiga filmer på det framsusande landskapet på din storbildsteve hemma. Motståndet motsvarar backarnas motlut. Och kompisarna loggar in via  nätverket så att man kan cykla tillsammans, fast hemma hos sig. Det är bara fartvinden som saknas.

En sån där spännande cykel där man sitter i bredd och båda kan trampa. Men det är bara en som styr. Märket är Vanraam, och står i Svenska Motorimportens monter.

En extremt låg Nihola från Danmark. Enkelt att lyfta upp en rullstol på flaket. Samma modell fast förstärkt körs av danska Posten.
  En tvåhjulig lastcykel Triobike, med väldigt fina linjer. Finns nu hos Cargobike. Lillkillen har provsetat alla lastcyklarna på mässan och tycker vi borde byta upp oss till hösten. Hmm, det var det där med plånboken.

  Den kanske snyggaste och coolaste trehjuliga Jonny Loco.

  Mässans mest udda fågel. Fatbike med sidovagn.  Bad Bike. 

 Lillkillen älskade det.

  Men roligast var att han gillade springcykeln. Vilken cykelsommar vi ska få. Märket på denna är Frog. Återförsäljare är Cykloteket.

  Vilket i sig är en framgångssaga. De tillverkar cyklar för barn, som är framforskade för barn. Över 500 barn har fått prova en cykeljigg som kan justeras för att ge rätt geometri. Cyklarna görs i aluminium och är superlätta. Jämför man med en vanlig Crescent som görs med en ram av stål är det ju milsvid skillnad. Ungarna älskar Frogs cyklar. Och det är ju inte så konstigt- tänk om jag skulle cykla omkring med en cykel som vägde halva min vikt!

 Polisen visade upp sig. Förutom den lilla lappen med cyklistens skyldigheter så visade de en spännande film om hur de tar sig fram utför trappor, kan gripa personer som springer och så vidare. Cykeln väger 18kg men sen är det 10 kg utrustning också. Men ingen el, det är för lätt att sabotera eller krascha. Bättre med vanlig cykel för Polisen alltså.

Över till elcyklarna.


EcoRides nya flaggskepp Walleräng. Som har modulfäste i fram för olika korgar eller frampakethållare. Den vann ju ett pris på Eurobike för bästa funktionella elcykel. Välförtjänt- bilden här ger inte rätt ljusgrå matta färg. Grymt!

  En beachcruiser från elcykelshoppen som också har denna klassiska damglidare. Det händer saker hos elcyklarna.


En av de smartare lösningarna för varma händer. Från Malmöfirman Weathergoods kommer dessa styrhandskar. Väldigt mycket värme för 299kr.

  Här kommer Lars Strömgren, Cykelfrämjandets ordförande som fortfarande ler efter att ha vunnit Stora kommunikatörspriset 2016. Grattis!

Och en knallgul Nihola i bakgrunden. 
En legend. Gary Fischer är mannen som uppfann Mountainbiken. När han jobbade i cykelbutik var chefen alltid borta så de var ute och cyklade en hel del. Han såg ganska fort att cykeln måste ha många växlar för att komma uppför. Och den tidens bromsar var för klena så han monterade på två trumbromsar från en tandemcykel. Och bytte till ett rakt styre. Nu ägnar han sin tid åt att predika cykling. Bland annat berättar han hur stadsplanerarn i USA förr byggde en lägenhet och två parkeringsplatser för bilar. Nu bygger man bara lägenheter, utan parkering. För folk vill inte åka bil, parkeringar ger inga pengar, ungdomar vill ha mobilitet istället för att äga en bil. Framtiden är Bikes vs Cars.

  Hur många cyklar får de upp på biltaket?   Den alltid lika trevlige Måns på gamla Enskede Lådcykel.
 Lite uppvisning av våghalsiga ungdomar. Helt enkelt fantastiska. Tyvärr fick jag inga foton på de som tävlade i höjdhopp. Med enhjuling! 

Gamla minnen väcks till liv av Göran Kropps gamla cykel. Faktiskt blev jag så fascinerad av honom att jag lånade grannens svets och byggde en liknande cykelkärra. Enhjulig kärra ger en väldigt skön körkänsla eftersom den följer cykelns lutning.  Det blir som att cykla med stora packväskor ungefär.

  
Var det här mässans dyraste? 142.300kr. Och då ingår inte ringklocka.

Billigast är gratis. Och det var Monark som bjöd på god glass i sin monter. Näst efter lådcyklarna var det lillkillens favorit.  

Utanför stod en cykel fastlåst. Jag menar fastlåstlåstlåstlåst.


Kort och gott. Ett bra arrangemang. Med lite för lite familjecykling. (Ja det fanns cykelkärror och lite barncyklar) men det finns ju så grymt mycket spännande produkter för att cykla med barn i Europa!

En reaktion på “Sweden Bike Expo 2016

  1. Pingback: Knökfullt i fotoautomaten | Pitaya Organisationsutveckling

Kommentarer inaktiverade.