Etikettarkiv: cykel

Cykling är den nya folksporten (arbetsversion)

Jag lade ut texten på min Facebook, samt

Yimby Sverige 

Cykla i Göteborg

I Bike Malmö

Får se om det blir någon respons. Isåfall blir det en uppföljande post.

Kåseri (arbetsversion):
Cykling är det nya Golf

Medan löpsedlarna ropar ut att ”svenskarna överger golfbanorna” och jag läser trafikplanerares texter om ”peak car” så var det någon som sammanfattade det i att ”Cykling är det nya golfandet”. Låt mig testa resonemanget och ni kan fylla på med fler exempel eller motexempel:

1) Cykling är en folksport. Golfen har utvecklat många olika sorters tävlingar och cyklingen har på några år lyckats införa spinning, landsväg, mountainbike, trail och motionslopp. Alla kan cykla.

2) Cykling har inget högsta pris. Du kan alltid köpa lite bättre saker till din cykel. En lite bättre kedja och en ny skivbroms. En järnfemma kan kost hur mycket som helst.

3) Cykling kräver infrastruktur. Sent 90-tal. Grävmaskiner. Bulldozers. Stora entreprenörer grävde upp vårt öppna landskap och gjorde greener med hål i. När pengarna finns så byggs det stort. Och Stockholm stad satsar 1 miljard på cykelinfrstruktur.

4) En folksport ger positiva hälsoeffekter. Säg inte den nationalekonom som fascinerats över hur golfen fick man ur huse och kvinnorna att vandra ut på de gröna ängarna. De steg upp tidigt på helgmorgonen och vandrade 18 hål innan lunch. Cyklingen har en ROI på ca 13-20 gånger pengarna. Birdie-namnam för statskassan.

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/svenskarna-valjer-bort-golfbanorna/

Så nu är frågan. Kommer vi att se en etableringsvåg av cykling runt om i landet och tomma golfbanor? Kommer det att byggas nya cykelarenor eller anläggningar för cykling? Kommer cykelgolf att bli den nya nationalsporten?

Crépecykel

Jag hade tänkt post ett inlägg om hur vi åt semlor ute på Ekoln. Men eftersom dagen började med resa till Västerås för att prata hyrcyklar, lånecyklar och cyklar som entreprenörer kan sälja saker ifrån så fick jag ändra planer.

Crépecykeln- vackert fångad av Jenny Carnbom, undrar om hon har fler bilder? Vill ha!

8513453476_a70eab61bd

 

Det här är ytterligare att exempel på hur små entreprenörer kan sälja sina produkter ute i stadsmiljön. Utan att betala dyrt för en lokal.

Nu har vi kommit så långt att City i Samverkan har träffat trafikkontoret, som inte kan säga vad som gäller.

Dock, så är det fortfarande förbjudet i Stockholm att etablera en ny handelsplats. Vårt samhälle missar mängder av påhittiga entreprenörer, och världen smakar inte lika gott. Vi på NCK kan erbjuda 30 entreprenörer att hyra våra lådcyklar- de får sälja glass i parken, läsk vid stranden, souvenirer vid arenan- MEN DET GÅR INTE! Kommunen släpper inga fler tillstånd.

Läs DN Debatt – Gatumaten kan mätta både säljare och köpare

Läs DN Gatsmart mat

Läs om Streetfood market Stockholm