Reality Sucks! Reklam bygger på en idé, se upp så ingen skäl ditt budskap.

För oss som jobbar med transportfrågor är det alltid roligt att se hur olika grupper hela tiden låter sina spindoktorer trumma ut ett budskap. Men världen är aldrig enkel och detta är en lite rolig historia.

General Motors, eller GM som vi känner från finanskrisen 2008, som ett av de mest progressiva och nytänkande bilföretagen någonsin (NOT!) fick idén att framställa cyklingen som svettig lerig, rent av hemsk- speciellt när man kan glida fram i sin fina stora bensinslukande bil. Reklamaren kom på att det kan vi ju illustrera med en söt tjej som kör om en svettig cyklist, som skäms lite grand.


källa: UrbanVelo
Men bilden rörde upp en hel del känslor bland cykelbloggar, och de gick ganska hårt fram. Reklamens budskap var ju att skildra verkligheten, men tyvärr valde man bara ett ursnitt av verkligheten, nämligen bilförarens. Klart det är mysigt att köra bil ibland, men bilismen i sig orsakar problem i det kollektiva transportsystemets verkligheten.

Kort och sagt, cykeltillverkaren Giant publicerar egna reklamannonser i tidningarna. Titta lite extra på deras annons.


Källa: UrbanVelo

Så vad händer, Gm drar tillbaka sina annonser. För, reklam byggs av en idé, som skildrar ett förändringsbudskap utifrån en tolkning av verkligheten. Om den kedjan bryts (sic!) lämnas utrymme för andra att agera.